آخرین مطالب ارسالی
Last Posts
آهنگ های ویژه
Best Posts
کاشت مو
بهترین سایت کاشت مو با کمترین قیمت
کلینیک زیبایی
مدیریت زمان در دوران تحصیل

 

سحرخیز باش تا کامروا شوی؟ نه تنها کامروا شوی بلکه آخر ترم استرس کمتری بگیری. در این مقاله یاد میگیرید که یک مدیریت زمان خوب چگونه است و با دزد های موزی زمان آشنا میشوید.

تقسیم کردن زمان، پایه و ستون درس خوندنه. قبل از اینکه آدم زمانش رو تقسیم کنه باید ببینه که اصلا چقدر زمان در اختیار داره. این مهمه که نه فقط وظایف (مثلا مدرسه، دانشگاه، شغل، کارهای خونه و…) لیست بشوند بلکه زمان های استراحت، تفریح، طول مسیر، خرید و… هم مد نظر قرار بگیرند.

هدف برنامه ریزی زمان این است که به روزهامون نظم بدیم؛ در واقع کارهامون رو به دو دسته مهم و بی اهمیت تقسیم کنیم و حوزه هرکدوم رو مشخص کنیم ( درس خوندن، اوقات فراغت، کارهای خانه و…). عوض کردن عادات قبلی مان هم ضروری است. یک برنامه آگاهانه باید جای زندگی روتین قبلی رو بگیره.

مدیریت زمان بسته به مسائل هر فرد، به برنامه های متفاونی نیاز داره. همینطور آدم میتونه که برای ترم برنامه ریزی کنه یا برای کل سال یا حتی کل تحصیل و در مقیاس کوچک مثلا برای ماه، برای هفته یا حتی برای روز. تاثیر گذراترین برنامه ریزی مخلوطیه از برنامه ریزی بلند مدت، برنامه ریزی کوتاه مدت و برنامه ریزی روزانه.

برنامه‌ریزی‌تون رو مرتب ارزیابی و در صورت نیاز اصلاحش کنید

پیش شرط ها: چه چیزهایی در صف قرار دارند؟

پیش شرط های یک برنامه ریزی موفق اینه که آدم دقیقا بدونه چه وظایفی داره که باید انجام بده. این مورد آدم رو در شرایطی قرار میده که اولویت بندی کنه و طبق اون برای زمانی که داره برنامه ریزی کنه. اینجا مهمه که تفریح و استراحت رو هم در نظر بگیره و برای اونها وقت کنار بگذاره.

از اونجایی که برنامه ریزی برای زمان بهتره که کتبی باشه، وسایل کمکی مانند سررسید، تقویم، دفتر برنامه ریزی هفتگی، ماهانه و سالانه این کار رو راحت تر میکنه. همچنین حمایت از طرف دوستان، همکلاسی ها و خانواده در شروع برنامه ریزی خیلی به آدم کمک میکنه.

برنامه باید تا جای ممکن دقیق باشه. در یک برنامه روزانه یا هفتگی باید اطلاعات ساعتی ذکر بشه، در برنامه سالانه حداقل اطلاعات ماهیانه و در برنامه ماهیانه اطلاعات هفتگی. همینطور تا جای ممکن باید در برنامه، جزئیات رو هم لحاظ کنیم. همینطور باید برنامه دقیق مان با واقعیت تا جای ممکن مطابق باشه! در ابتدای کار اکثر آدما خودشون رو خیلی دست بالا میگیرن و فکر میکنن میتونن بی نهایت کار کنن!

و در نهایت بهترین برنامه دنیا هم هیچ دستاوردی نداره اگر با نیاز های فردی و ریتم زندگی اون شخص هماهنگی نداشته باشه. بنابراین یک برنامه خوب برنامه ایه که ساختار های شخصی، رویه های شخصی، نظم و شخصیت فرد در اون در نظر گرفته شده باشه.

چجوری کار ها مون رو اولویت بندی کنیم ؟

اولویت بندی: این را انجام دهید، رها کنید یا به کسی دیگر واگذر کنید!!

شما باید وظایف تون رو طبق الویت هاتون تقسیم بندی کنید، چون همه کارهاتون به یک اندازه مهم نیستند. شما میتونید کارهاتون به سه دسته الف، ب و ج تقسیم کنید:

الف: کارهایی که باید فورا به انجام برسند- خیلی مهم

ب: کارهایی که میشود به تعویق انداخت یا به کسی دیگر سپرد

ج: کارهایی که میشود به کسی دیگر سپرد یا از مقدار آن کم کرد

باید بین ضرورت و اهمیت فرق گذاشت. ضرورت بیشتر در کارهایی مطرح میشود که از طرف بقیه به ما محول میشوند. مثلا درست کردن کامپیوتر دوستمان، دوختن دکمه لباس خواهر کوچکترمان، گرداندن سگ همسایه مان و…

قانون طلایی: اهمیت مهم تر از ضرورته!

نکته مهم در مورد لیست اولویت ها این است که حواسمان به کارهای بلند مدت گروه الف باشه. مثلا خوبه که هر روز بخشی از کار بلند مدت و مهم رو انجام بدیم تا به این ترتیب فقط کارهای روزانه رو انجام ندیم.

زمانت رو سازماندهی کن

دزدان زمان

دزدان زمان ما را از انجام دادن کار مفید منحرف میکنن. از بین دزدان زمان میشه از تلفن های بیهوده، چک کردن ایمیل، تماشای تلوزیون، تمیزکاری و غیره نام برد! قدم اول در یک برنامه ریزی بهتر شناختن این دزدهای زمان است.

البته بد نیست که برای این زمان خوار ها (تلفن، پست، ایمیل) یک کمی در روز زمان بزاریم وسعی کنیم همین یک کم رو هم کمتر کنیم. کسی که با ایمیل خوندن حواسش پرت میشه، بهتره که برای خودن ایمیل زمان مشخصی اختصاص بده و این زمان مشخص رو طبق نیاز های شخصیش و وظایفش محدود کنه: مثلا من فقط قبل از شروع کردن درس، ایمیل هام رو چک میکنم و جواب میدم، در واقع از ساعت ۹ تا ۹:۳۰٫

دزدهای زمان همچنین ممکنه بخاطر مشکل برنامه ریزی یا متد درس خوندن بروز پیدا کنند:  مثلا نبود هدف مشخص در برنامه ریزی، دید کلی معیوب، نبود برنامه روزانه. بعضی ها هم سبک درس خوندن اشتباهی دارند: مثلا برای دقیق شدن روی یک مبحث امتحان کلی وقت صرف میکنند و وقت برای ۲۰ تا مبجث باقی مونده نمیذارند. مشکل دیگه میتونه بی نظمی باشه: کسی که یادداشت هاش رو تو طول ترم همه جا پخش و پلا کرده باید زمان زیادی صرف پیدا کردن و مرتب کردن اونها بکنه.

مزاحمت های خارجی مثل تماس ها، مهمون یا سر و صدا هم زمان ما رو می‌بلعند و تمرکز ما رو به هم میزنند. نمیتونید موارد خارجی رو تغییر بدید؟ نا امید نشید. یکبار دیگه از دکمه سایلنت گوشی تون استفاده کنید یا به یک کتاب خونه جدید برید.

مشکلات میتونن از خود آدم هم نشئات بگیرن؛ مثلا وقتی فرد توانایی نه گفتن نداشته باشه مجبوره چیزهای مهم رو به تعویق بندازه یا کارش رو بدون تمرز انجام بده. اگر آدم این مشکلات رو بشناسه میتونه موثر تر باهاشون برخورد کنه.

باید یادآوری کنم که با کارهایی شروع کنید کنید که کمترین علاقه رو بهشون دارید. اینطوری بقیه کارها براتون آسون تر میشه.

اگر کسی مدام توسط دوستاش یا هم اتاقی هاش حواسش پرت میشه میتونه بالای تختش یا پشت در تابلوی لطفا مزاحم نشوید نصب کنه یا زنگ رو قطع کنه. دوستان هم این فهم رو دارند که شما در اون تایم باید درس بخونید و مطمئنا ناراحت نمیشند.

برنامه ریزی نقش کلیدی در تمرکز حواس داره

 برنامه ریزی بلند مدت

در برنامه بلند مدت یک ترم کامل و امتحانات اون مورد برنامه ریزی قرار میگیره. ولی حتی کل دوران تحصیل یا یک بخش بزرگی از اون هم میتونند مورد برنامه ریزی قرار بگیرند. کسی که دوست داره کل تحصیل رو برنامه ریزی کنه میتونه در برنامه ریزیش ذکر کنه که مثلا در پایان هر ترم دوست داره به چه اهدافی برسه. و دوباره ترم بعد این رو تکرار کنه و در طول ترم هم از برنامه ریزی هفتگی استفاده کنه.

برنامه ریزی برای کل تحصیل یک دید کلی به آدم میده. اطلاعات کلی تحصیل رو میتونید از امور امتحانات دانشگاه، آموز دانشکده یا مرکز مشاوره دانشگاه کسب کنید. برای برنامه ریزی کل تحصیل بد نیست که یک جدول تهیه کنید و در آن بنویسید که کدوم کار رو باید کی انجام بدید. برای هر هفته تو حوزه های مختلف برای خودتون هدف تعیین کنید. مثلا اگر باید یک کتاب رو مطالعه کنید، میتونید تعیین کنید که هر هفته تا صفحه چند اون کتاب پیش برید. البته نباید انتظارات خودتون رو از خودتون خیلی بالا ببرید. یک مورد که خیلی میتونه به شما کمک کنه: در برنامه بلند مدت تون قبل از امتحانات یک وقت برای مرور و تکرار در نظر بگیرید.

و یکهو یک برنامه ای پیش میاد که اصلا حسابش رو نکرده بودید و براش وقتی کنار نگذاشته بودید. چه کار میکنید؟ باید برنامه تون از انعطاف لازم برخوردار باشه تا اگر همچین موقعیت هایی پیش اومد بتونید تغییراتی رو توش انجام بدید.  فقط یادتون باشه که تغییرات رو دقیق و بدون اشتباه انجام بدید تا آخر ترم باعث نشه استرس بگیرید.

برای خودتون یه سالنامه یا دفتر برنامه‌ریزی تهیه کنید.

برای خودتون یه سالنامه یا دفتر برنامه‌ریزی تهیه کنید.

برنامه ریزی هفتگی

منطقیه اگر در کنار برنامه ریزی بلند مدت، هم یک برنامه ریزی هفتگی و هم یک برنامه ریزی روزانه داشته باشید.

عموما برنامه ریزی روزانه طبق ظرفیت و نیاز های شخص، برای آن شخص در طول روز و هفته مثل یک نخ قرمز میمونه که میتونه اون رو دنبال کنه.

برنامه ریزی برای هفته میتونه شامل برنامه ریزی ساعتی باشه و این برنامه ریزی ساعتی میتونه عینا برای هفته بعد کپی بشه و فقط موارد مخصوص اون هفته در برنامه جایگزین بشه.

برای وارد کردن اطلاعات در برنامه ریزی هفتگی میتونید از رنگ های مختلف استفاده کنید. در ابتدا باید ساعتی که از خواب بیدار میشید و ساعتی که به تخت خواب میرید رو یادداشت کنید (طبق عادات خودتون). بعد برنامه کلاس هاتون رو وارد کنید. زمانهایی که باقی میماند، زمانهایی است که میتوانید در آن درس بخوانید. یادتون نره که در برنامه ریزی مدت زمانی که در راه هستید، کارهای خانه، اوقات فراغت، شغل و… را در نظر بگیرید و وارد برنامه کنید.

کسی که در طول هفته با قدرت کار میکنه حق داره کل آخر هفته رو استراحت کنه. اینجوری هم استراحت میکنه و هم باعث میشه در طول هفته بعد بتونه مؤثر تر درس بخونه.

قبل از هر چیزی برای روزت برنامه ریزی کن

برنامه ریزی روزانه

برای برنامه ریزی روزانه، یک سررسید میتونه به آدم کمک کنه. یک جدول هم خوبه. مهم اینه که به صورت کتبی باشه. یک برنامه کتبی به راحتی قابل کنترله، میشه توسط یادداشت های کوتاه واضح ترش کرد، کارهایی که باید انجام بدیم مستند شده و…

یک روز باید همیشه صبح ها برنامه ریزی بشه. سوالات زیر در برنامه ریزی روزانه کمکتون میکنه:

  • چه چیزی مهمه؟ چه چیزی یک روز رو خاص میکنه؟ (مثلا کلاسها، تولد مامان، مهمونی…)
  • چه کاری باید در اون روز انجام بشه؟ اگر یک لیست اولویت تهیه کنید، خیلی بهتون کمک میکنه. مثلا سه تا از مهمترین کارهای اون روز رو لیست کنید. خیلی وقتها معلوم میشه که اصلا کار ضروری ای نباید انجام بدید.
  • برای روزهای بعد چه کارهای مهمی رو باید انجام بدید؟
  • این کارها چقدر وقت از شما میگیرد؟

اگر کارهایی که باید انجام بدهید معلوم شدند، روزتان را تقسیم بندی کنید. یادتون نره که یک زمانی هم برای چیزهای از پیش تعیین نشده در نظر بگیرید. چیزهایی مثل مزاحمت ها، حواس پرتی ها، سر زدن دوستان و… به این ترتیب شما فقط ۶۰ درصد زمانتون رو برنامه ریزی میکنید و ۴۰ درصد باقی مانده برای کارهای پیش بینی نشده اختصاص میابد.

همچنین در برنامه ریزی روزانه یک شروع مثبت برای روز و همینطور یک پایان مثبت برای آن باید در نظر گرفته شود. مثلا میتوانید در پایان هر روز یک چیزی که اون روز تجربه کردید یا یک چیزی که تاثیر خوبی روی شما گذاشته رو یادداشت کنید. همچنین برای روز بعد چیزی پیدا کنید که شما رو خوشحال کنید.

استراحت کردن

زمان هایی که درس میخوانید و زمان هایی که استراحت میکنید

زمان های استراحت مهم هستند. این زمان ها نباید به عنوان پاداش در نظر گرفته شوند بلکه باید به عنوان جزئی از برنامه به آنها نگاه کرد چون باعث میشود در ادامه درس خوندن تمرکز بیشتری داشته باشید. انواع مختلفی از زمان استراحت وجود دارد:

  • زمان‌های مخصوص حفظ کردن (۱۰-۲۰ ثانیه): در این زمان چیزی که خوندیم توی مغزمون ذخیره میشه.
  • استراحت های کوتاه (۳-۵ دقیقه): وقتهایی که مبحث درس عوض میشه یا متد درس خوندن مون عوض میشه.
  • استراحت بین دو فاز درس (۱۵-۲۰ دقیقه): بعد از یک فاز درس خواندن فشرده (حداکثر ۹۰ دقیقه) آدم خسته میشه و باید محل درس خوندن رو ترک کنه و یک فعالیت لذت بخش انجام بده.
  • استراحت طولانی (۱-۲ ساعت): بعد از حداکثر ۴ ساعت درس خواندن باید یک اسراحت طولانی کرد. مثلا مشغول نهار خوردن شد.
  • فقط روی امتحان تمرکز کنید .

برنامه ریزی  آماده شدن برای امتحان

آماده شدن برای امتحان ۴ قدم داره:

  • -آماده شدن
  • -فراگیری درس
  • -عمیق شدن در مباحث
  • -دوره کردن چیزهایی که یاد گرفتیم

آماده شدن شامل فراهم کردن تمام وسایل مورد نیاز (کتاب، دفتر، جزوه، نمونه سوالات امتحان و…) میشود. همچنین بد نیست که اگر قبل از روز امتحان، از استاد یا معلم سوال هامون رو بپرسیم.

حالا نوبت قسمت اصلی یعنی فراگیری درست است. در این فاز موضوع درس و محتوای آن به خوبی یادگرفته میشود. این بخش باید به خوبی برنامه ریزی شود. باید ببینیم برای هر درس به چند روز یا چند هفته زمان نیاز داریم. مرور های کوتاه در این بخش به ما کمک میکنند که درس رو بهتر یاد بگیریم.

در بخش عمیق شدن که معمولا کوتاه تر از بخش فراگیری است، چیزهایی که یاد گرفتیم را تکرار میکنیم و سعی میکنیم مواردی را که در دوره فرا گیری خوب یاد نگرفته ایم را در این بخش یاد بگیریم. در این بخش چیزهایی که یادگرفته ایم دوباره به یادمون میاد و دیگه ثبت میشه.

در بخش دوره کردن که چند روز قبل از امتحان است، مباحث درس را دوباره تکرار میکنیم و در صورت لزوم سعی میکنیم در آن عمیق بشویم.

قبل از اینکه همه چیز خراب بشود

شاید با بهتر کردن برنامه ریزی همه مشکلاتمون حل نشه. متاسفانه در این مورد مقاله هایی و کتابهایی که به ما کمک کنه، خیلی کمه. اگر دیدید با برنامه ریزی که انجام داده اید راحت نیستید و یا به اهدافی که تعیین کرده اید نمیرسید اصلا نترسید. شما حتی در وسط ترم هم میتوانید برنامه ریزی خود را حتی به کلی تغییر دهید.

اگه دوست دارید مقالات بیشتری در این زمینه بخونید روی لینک زیر کلیک کنید

 

شاید به مقالات زیر هم علاقه مند باشی:

تکنیک های مربوط به حفظ کردن دروس

تکنیک های انجام تکالیف درسی

تکنیک های بهتر سازی روش مطالعه و درس خوندن

تکنیک های مربوط به تمرکز حواس

تکنیک های مربوط به نحوه یادداشت برداری مناسب

تکنیک های آماده سازی محیط مطالعه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 ارسال در حدود 1 ماه قبل  ادامه مطلب »